BERDOA, MENDERMA DAN BERPUASA

Bc.1. Yoe 2:12-18                   Bc.2. 2Kor 5:20 – 6:2             Bc.3. Mat 6:1-6, 16-18

Apabila kita ditandai abu di dahi kita pada permulaan musim puasa ini, bermaksud
kita mengakui kita orang berdosa. Kita mohon pengampunan Tuhan bagi seluruh Gereja dan mahu bertobat. Iman kita akan Sabda Tuhan membawa kita melawan kuasa kejahatan menuju kepada hidup kekal bersama Tuhan.

Berdoa, Menderma dan Berpuasa

 Masa Puasa adalah masa untuk pertumbuhan jiwa kita dengan berdoa, bertobat, berpuasa dan melakukan karya belas kasihan sebagai suatu persiapan untuk menyambut perayaan Paska. Masa Puasa merupakan sarana Gereja Katolik dalam mempersiapkan umat beriman untuk merayakan Paska, mendengarkan Sabda Tuhan dengan lebih sering dan meluangkan lebih banyak masa untuk berdoa.
                        Terdapat tiga kegiatan yang menjadi kebiasaan bagi kita selama masa puasa – doa, menderma dan berpuasa/pantang. Berdoa dan menderma, walaupun kelihatan sukar untuk dilakukan, namun ianya agak mudah untuk kita menerimanya. Cinta pada Allah boleh dinyatakan melalui pembaharuan doa yang lebih sungguh; kasih pada sesama pula dinyatakan melalui menderma atau berkongsi masa, bakat dan harta kekayaan. Tetapi kegiatan yang ketiga, iaitu “Berpuasa,” “berkorban,” “menyangkal diri,” “berdisiplin” adalah merupakan kata-kata yang biasa kita dengar semasa puasa. Ianya sering diulang-ulang dalam pembacaan dan liturgi puasa, namun kata-kata tersebut seakan-akan terlalu asing malah menjijikkan bagi telinga orang-orang yang terlalu biasa mengamalkan budaya konsumerisme, untung dan hendonisme.

            Walau bagaimana pun, puasa mengajak kita untuk berpuasa, bukan kerana atas sebab peraturan tetapi merupakan suatu proses menyedarkan kita bahawa kita boleh berdoa dan menolong sesama kita dengan hati yang ikhlas hanya jika kita sanggup berpuasa, berkorban dan mendisiplinkan diri serta menyangkal segala keinginan diri kita.

             Masa Puasa atau masa persiapan selama 40 hari untuk menyambut hari Paska,  adalah masa untuk berdoa dan melakukan berbagai latihan rohani. Pada Masa Puasa, kita diajak untuk  bersungguh – sungguh mempunyai  “NIAT” juga “USAHA”. agar kita semua menjadi lebih mengasihi sesama, dan tidak lagi mahu menyakiti hati sesama. Tetapi ramai juga yang mengalami kegagalan didalam menjalankan niat dan usaha tersebut kerana sebenarnya kita kurang atau tidak mahu berusaha.

            Memang ada tertulis di dalam kitab Injil bahwa, “Roh Itu Penurut, Tetapi Daging Lemah” maka berusahalah untuk menguasai fikiran dan tubuh kita. Bagaimana caranya untuk menguasai fikiran dan keinginan kita? Caranya adalah dengan melakukan silih selama masa Puasa, dengan cara melakukan pantang terhadap kebiasaan atau kesukaan kita terhadap sesuatu hal, seperti melakukan pantang menonton acara TV kesukaan kita, boleh juga dengan pantang merokok, makan makanan dan minuman kesukaan kita. Dengan melakukan hal-hal kecil seperti ini, maka pada akhirnya kita akan dapat melakukan hal – hal yang lebih besar pula.

            Puasa sangat erat kaitannya dengan penyangkalan diri dan pengorbanan. Tetapi penyangkalan diri sendiri agar dapat berkongsi apa yang kita miliki dengan sesama yang memperlukan. Kita berpuasa, berpantang daripada keseronokan kehidupan agar kita dapat berkongsi dengan sesama kita segala kebaikan, kelimpahan yang kita miliki.Namun godaan yang sangat kuat yang dituntut daripada kita untuk menyangkalnya semasa masa puasa ini adalah godaan untuk terlalu terikat pada apa yang kita miliki.

            Selain melatih kita untuk berhenti melakukan berbagai kebiasaan buruk, masa Puasa juga melatih kita untuk melakukan hal – hal yang baik dengan membaca kitab suci, berdoa, dan mengikuti Sakramen Ekaristi lebih teratur. menyesali dosa, memperbaharui iman, serta mempersiapkan diri menyambut perayaan sukacita misteri keselamatan kita.  Dengan kata lain,  pada masa Puasa ini, anda  diajak memulai “ HIDUP BARU UNTUK JIWAMU”, dimulai dengan menerima tanda abu pada dahi kita pada hari Rabu Abu ini.

            Semoga puasa selama 40 hari yang akan kita harungi ini merupakan hari-hari yang penuh dengan rahmat Allah, penuh dengan kebenaran, merupakan hari-hari pertaubatan dan disiplin yang melahirkan keberanian, kemurahan hati dan kegembiraan kerana sedar bahawa Allah yang maha pengasih itu sentiasa menunggu kita untuk kembali kepada-Nya. (JL)

 

Allah Bapa Yang Maha Pengasih, kami bersyukur kepada-Mu kerana Yesus Kristus,
Putera-Mu, telah mengorbankan diri-Nya demi keselmatan kami dan menjadi roti kehidupan bagi kami. Semoga dengan menyantap-Nya, kami dikuatkan dalam menjalani pertaubatan di Masa Prapaska ini. Demi Kristus, Tuhan dan Pengantara kami.

Sharing is caring!